סליחה, טעות

לעיתים תכופות אני פוגשת בקליניקה שלי בפער שבין המודעות שמפתחים הורים לקשיים של ילדים לקויי קשב וריכוז לבין תגובותיהם בזמן אמת. הסיבה לכך היא שהאתגרים הבלתי פוסקים שבגידול ילדים לקויי קשב וריכוז מתישים את הוריהם. חוסר הוודאות לגבי העתיד והמתח מלווים בתחושת חוסר אונים הגורמת להם לאבד את הביטחון בדרך שבה הם פועלים.

כאשר הם עצמם לוקים בהפרעת הקשב, הם נסחפים בקלות אחרי הרגשות השליליים של ילדיהם. תחושות אלו גורמות לקיפאון ומקשות עליהם לפעול בדרך שהחליטו.

לשרית שלושה ילדים וגם לה יש הפרעת קשב המלווה גם באימפולסיביות. שרית הייתה רוצה לא להרים את קולה בבוקר. "יש לך מושג, איך נראה בוקר עם שלושה ילדים, כשאחד מהם לקוי קשב וריכוז? כמעט כל יום אני מאחרת לעבודה בגללו, וגם האחים שלו מאחרים בגללו לבית הספר. עשרות פעמים אני מבקשת ממנו להתלבש ולנעול נעליים, והוא שוכח כעבור שנייה.. והוא חייב להספיק לאכול משהו לפני הריטלין... אחרי שלוש ארבע פעמים אני מאבדת שליטה וצועקת... דקה אחר כך אני מתחרטת כשאני נזכרת שהוא לא עושה את זה בכוונה. אבל באותו הרגע, נדמה לי שהוא עושה הכול לאט בכוונה."

שרית מודעת להשפעה שיש לצעקות שלה על בנה לקוי הקשב והריכוז: כשהיא צועקת הוא מרגיש מבויש, ורגשות הבושה גורמות לו להיות איטי עוד יותר.

"אמרת לי לא פעם שמודעות היא תנאי הכרחי לשינוי, ואני ממש מודעת להשפעה של הצעקות שלי. אני מבקשת ממנו סליחה אבל זה מאוחר מדי. לצערי, המודעות שלי לא עוזרת לי לשנות משהו..." שרית השפילה את עיניה.

אמירות כמו אילו של שרית מוכרות לי היטב.

בפגישות עם שרית, בחרתי שלא "לחפור" ולהעצים את תחושת הכישלון שלה. במקום זאת, הפניתי את תשומת לבה לכך שהתחושות שלה דומות לאילו של בנה.

בנה של שרית, מבין מה נדרש ממנו, הוא מודע היטב למשמעות האיטיות בבוקר ובכל זאת אינו מצליח לעשות שינוי.

ביקשתי משרית, לחשוב על צעד אחד קטן שהיא יכולה לעשות כדי לשפר את המצב. צעד אחד, קטן ככל שיהיה, יוציא אותה מתחושת התקיעות והקיפאון.

שרית בחרה לקום כל בוקר רבע שעה מוקדם יותר כדי לשתות את קפה בנחת, בעודו חם.

נקודת המפנה בהתנהלותה של שרית תהיה כאשר הן תלמד לסלוח לעצמה. ככל שתפחת הביקורת העצמית שלה, כך הן תוכל להיות פחות ביקורתיות כלפי הילדים שכן ההקשחה בעמדותיה כלפי הילדים, מושפעת מעמדותיהן כלפי עצמה.

אם גם לכם קשה לכם לעמוד בהבטחות שנתתם לעצמכם, בידקו האם סליחה לעצמכם מספיקה.

אם ההתארגנות בבוקר קשה לכם, לחצו לקבלת עצות לשיפור התארגנות הבוקר

פנו אלי לקבלת הדרכה או התקשרו לקבלת עוד פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com