שיתוף ההורים באימון ילדים עם הפרעת קשב


"אני יכולה להשקיע המון כדי לעזור לילד לראות את החוזקות שלו, ובשיחה קצרה שניהלתי עם אביו הבנתי שזה חסר טעם, לא הצלחתי להוציא ממנו אפילו מילה אחת טובה עליו... אם זה מה שקורה בבית מה יעזרו כל השיחות שלי אתו?"

" אני אומרת לו שוב ושוב שלא באשמתו הוא מתפרץ, אלא באשמת הפרעת הקשב. מלמדת אותו לסלוח לעצמו וכלים לשליטה עצמית, ואז שאגה אחת של אמו והכל נהרס... אני לא מבינה, מה היא ילדה קטנה?"

אילו דוגמאות למה שאני שומעת ממאמנים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, הנתקלים בקושי לגייס את ההורים. הם פוגשים הורים מותשים שלפעמים מרימים ידיים ומוותרים. אחרים, מאבדים את הסבלנות ומגיבים בדרך הפוכה מהעצות שקיבלו מהמאמן. במפגש עם ההורים המאמנים מתקשים לגייס אמפטיה, מה שגורם להם לכעוס על ההורים ואף לחוסר אונים.

"אני לוקחת נשימה עמוקה ומזכירה לעצמי כמה קשה להם, אומרת להם שאני מבינה שזה לא קל אבל יוצאת מהפגישה מיואשת!" סיפרה לי נורית. "כאשר את מיואשת, זוהי השתקפות התחושה של ההורים. וכנראה שזו גם תחושת הילדים" הזכרתי לה. במקום להטיף לנורית לוותר על השיפוטיות ולגייס את כל ההבנה שבתוכה לקשיי ההורים, הצעתי לה לחשוב על הצד החיובי של דרך התנהגות שלהם, כדי להציג אותן בדרך זו להורים. ביקשתי שתבדוק האם יש דברים שהילדים יכולים ללמוד מתגובות ההורים.

" לאבא קצר הרוח, שמתנהל בנוקשות כשהילד לא מתנהג כראוי, אוכל לומר, שבזכותו הילד ילמד שלכל מעשה יש תוצאה. שהרי לא תמיד יסלחו לו. לעומתו, לאם הסלחנית שלא מציבה גבולות אוכל לומר שיכולת ההכלה שלה נפלאה" היו חלק מתשובותיה של נורית.

הצעתי לנורית להיעזר בקשיי ההורים כדי לשקף להם את קשיי ילדיהם. לאם שמתפרצת בקלות , להראות כמה קשה לה וגם לילד להתאפק. לאב שעונה מיד לכל מייל או הודעה בטלפון, תוך כדי הפגישה, להראות כמה הסחות דעת יש גם בעולמו, ואיך מישהו שלא מבין בהפרעת קשב, יכול לפרש את חוסר היכולת שלו לדחות את המענה, כזלזול. שיקוף כזה יכול לשפר באופן משמעותי את ההבנה של ההורים לקשיי ילדיהם.

ילדים עם הפרעת קשב חווים הרבה כישלונות, מה שגורם להם להרגיש שהכישלון מגדיר אותם. באותה מידה, הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, מרגישים שנכשלו כהורים. תחושה לא פשוטה כלל. אותם כלים שקיימים כדי לעזור לילדים עם הפרעת קשב לשפר את הדימוי העצמי שלהם, יכולים לעזור גם להורים לשפר את דימויים העצמי כהורים. אותם כלים שנועדו לשפר את המוטיבציה ותחושת המסוגלות של הילדים לשלוט בעצמם ולהצליח בלימודים, יכולים לעזור להורים לשפר את תחושת המסוגלות ההורית.

נקודת ההנחה שלי היא שהורים שפונים לעזרה מקצועית, הם הורים שכוונתם להיטיב עם הילד וניתן לעזור להם ליצור דינמיקה משפחתית המתאימה להפרעת הקשב. השלב הראשון בתהליך הוא פיתוח תחושת מסוגלות, לילדים ולהוריהם, שהיא המפתח ליצירת מחויבות להשקעה ומאמץ.

"וואהו, פעם ראשונה שבאמת הרגשתי שאני לא כועסת עליהם. ולהפתעתי הם היו קשובים לי." דיווחה לי נורית בפגישת ההדרכה הבאה.

אם אתם מרגישים שההורים לא משתפים אתכם פעולה, שמטילים עליכם את כל האחריות הבלעדית לשיפור ההתמודדות של הילדים עם הפרעת הקשב והריכוז,

לחצו כאן לקבלת להדרכה ואעזור לכם בשמחה.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com