שילוב הורים בתהליך האימון של מתבגרים עם הפרעת קשב וריכוז

באימון מתבגרים עם הפרעת קשב יש חשיבות לשלוב ההורים בתהליך, ולא תמיד הדרכה ועדכונים בהתקדמות מספיקים. אימון להפרעת קשב עוסק לא מעט במחשבות המעכבות שמאפיינות את מי שלוקה בהפרעת קשב וריכוז. אחת מהדרכים להתמודד עם אותן המחשבות היא אימון ותרגול הפיכתם למחשבות יעילות. מחשבות המאפשרות מציאת פתרונות ולקיחת אחריות. כאשר ההורים משולבים בתהליך, והם עצמם מטמיעים את ההרגל להפוך מחשבות מעכבות ליעילות, נוצרת בבית שפה חדשה המבטיחה שימוש בכלי פרקטי שיכול לשמש את המתבגר עוד שנים רבות.

סיפורו של ירון (שם בדוי) ממחיש את חשיבות שילוב ההורים בתהליך:

"דמיין לעצמך שיש לי מקל קסמים שמגשים חלומות. איזה חלום היית רוצה שאגשים לך?" שאלתי את ירון .

"הייתי רוצה שהמורות בחטיבה ייעלמו ובמקומן יגיעו המורות מבית הספר היסודי" הוא ענה מיד, בלי להסס. חייכתי ועניתי שאני מצטערת שאת החלום הזה איני יכולה להגשים עבורו. החלום לא הפתיע אותי. רק שלושה חודשים חלפו מאז החל ירון את לימודיו בחטיבת הביניים, והוא הספיק להסתבך עם על המורים, כמעט. "המורות בחטיבה ממש שונאות אותי! וזה ממש לא הוגן" לא הופתעתי לשמוע שירון לא מודע כלל לעובדה שאת יחס המורים אליו הרוויח ביושר. אמירה זו שיקפה את הליך מחשבתו של ירון. בפגישת ההיכרות עם אמו של ירון היא התלוננה על חוסר אחריותו לא רק במה שקשור לבית הספר. "גם אם מזכירים לו אלף פעם שהוא צריך להוציא את הכלב, כי אף אחד לא בבית, זה לא קורה. הוא לא מביא את כל הציוד הנדרש לכתה, שלא לדבר על הכנת שיעורים..." חלומו של ירון להחליף את המורות מעיד על דרך מחשבה החוסמת אפשרות לשנות את המצב, שהרי אין לנו יכולת להחליף את הצוות החינוכי. מחשבה מסוג זו מוגדרת כמחשבה שאינה מחשבה יעילה שאינה מקדמת מציאת דרך פעולה.

"ואם הייתי יכולה להגשים לך חלומות" פניתי לאמו "איזה חלום היית רוצה שאגשים עבורך? אמו חשבה כמה דקות ואמרה : "הייתי רוצה בדיוק אותו הדבר". אני מודה שתשובתה הפתיעה אותי.

בפגישה הקודמת שוחחנו על יצירת "חזית אחידה מול לקות הקשב והלמידה" (על פי דר' דפנה קופלמן-רובין) שפירושה שיתוף פעולה אמיתי מכבד ומעריך של ההורים המורים והילד . בשיחה, שוחחנו על משמעות יצירת אותה חזית אחידה, והיא לקחה על עצמה לעשות את הצעד הראשון ברתימת הצוות החינוכי לגלות בפגישה עם בבית הספר הבנה לקשיי המורים והפיכת התלונות המוצדקות שלה לבקשות. בתשובתה לא היה רמז לשיחה שקיימנו וירון הסיק ממנה שאמו נמצאת לצידו מול המורים בעוד שסיכמנו שחשוב שהוא ירגיש שכולם אתו אל מול הלקות והקשיים.

אני ציפיתי שאמו תגיד שהיא הייתה רוצה שהמורות יגלו יותר הבנה לקשיים של ירון, שידעו לעודד אותו ולא רק להעניש אותו. ציפיתי שאמו של ירון תשאף לשיתוף פעולה בינה לבין הצוות החינוכי. ציפיתי שהיא תאמר שהייתה רוצה שהוא יצליח להתאפק יותר ולהתחצף פחות, שהוא יגלה יותר אחריות, שיעשה יותר מאמץ ועוד...

אלא שציפיות טובות לכריות.

מחקרים מראים שילדים שחוו את התחושה שכולם אתם ביחד בהתמודדות עם הקשיים הנלווים להפרעת הקשב ולקויות הלמידה, הם בעלי סיכוי גבוה להצלחה. יצירת חזית זו מחייבת שילוב ההורים בתהליך, והבית הוא המקום הראשון שבו ניתן לחולל את השינוי. כאשר ירון ילמד להשתמש בכלי של הפיכת המחשבות שלו למחשבות יעילות, יתאפשר לו לחפש פתרונות, לבקש עזרה ולהיות יותר אחראי. שילוב הוריו בתהליך האימון גם בנושא הפיכת מחשבות מעכבות למחשבות יעילות, יעזור לו להטמיע את הכלי לאורך זמן. אמו של ירון הסכימה לשתף פעולה ולהיות חלק בלתי נפרד מתהליך האימון, והתוצאות לא אחרו לבוא. אחרי שבועיים בלבד, ירון החל להקפיד על הבאת כל הציוד הנדרש לכתה ובמשוב הבית ספרי פחתו במידה ניכרת ההערות.

אימון מתבגרים להפרעת קשב המשלב הורים משנה את מעמדו של המתבגר בדינמיקה המשפחתית, תורם לתחושת הערך העצמי שלו ומעלה באופן דרמטי את סיכוייו להצליח. הורים, המשתתפים בתהליך, זוכים לקבל כלים מעשיים לעזור למתבגר גם בטווח הרחוק בשלבים שונים במעגל חייו.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com