הפרעת קשב, לא חייבים חמש יחידות במתמטיקה


"אני לא מוכן לרדת לארבע יחידות במתמטיקה! אני לא מתכוון לוותר! אני לא עושה את זה בשבילכם, זה בשבילי!" כמה הורים היו שמחים לשמוע משפטים כאלה? במיוחד הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז או לקויות למידה, הנוטים בדרך כלל להימנע מלימודים. אמו של שקד (שם בדוי) שמעה אותו אומר אותם פעמים רבות, אך לא תמיד הוא הוכיח במעשים את ההצהרות. "הפעם, הוא דיבר בנחישות ושכנע אותי והחלטתי להתגייס לעזור לו, והצלחתי. בבית הספר שקלו מחדש את החלטתה ונתנו לו הזדמנות למבחן חוזר בקיץ. ומה לדעתך קרה? הוא שוב לא למד ברצינות, חיפף ושוב נכשל. ממש הצטערתי שעזרתי לו." "ומה אמרת כשחזר מאוכזב מהבחינה?" "אמרתי לו שבעיני זה ממש לא חשוב. מה כבר יכולתי לומר? הרי לא רציתי להלחיץ אותו יותר! והאמת, שמבחינתי זה ממש בסדר אם לעשות בגרות בארבע יחידות, גם ככה הוא יסיים את הבגרויות".

שיפור המוטיבציה ללימודים הוא אחד הנושאים העיקריים שעולים בקליניקה שלי. רוב המתבגרים, בעלי הפרעת הקשב ולקויות הלמידה, לא מגלים את אותה נחישות כמו זו של שקד. חלק ניכר מהזמן אני מקדישה למציאת השאיפה הנסתרת שלהם, ומנסה להפוך אותה לחזון. כאשר הם מרגישים שהחלום הוא שלהם, ולא של הוריהם, הם מתחילים לקחת אחריות.

שקד ילד רציני וסקרן בעל יכולות גבוהות הרבה מן הממוצע, ומחובר לעולם הריאלי. חלום חייו הוא ללמוד מחשבים, וברור לו שכדי להתקבל הוא צריך לסיים את הבגרות במתמטיקה בחמש יחידות. שקד באמת רוצה בכך עבור עצמו ולא מוכן לוותר.

איך יתכן, ששקד, שמבין את חשיבות לימודי המתמטיקה עבורו, ששואף ללמוד מחשבים, לא הצליח עד כה להוציא לפועל את ההבטחות לעצמו? כיצד יתכן, שמי שנחוש לא לוותר, אופטימי ובעל יכולות גבוהות לא מצליח לבצע את מה שנדרש כדי להצליח? ומה יכולים הוריו לעשות?

סיפורו של שקד ממחיש עד כמה חשיבה חיובית, חשובה ככל שתהיה אינה מספיקה ונדרשת לו חשיבה המבוססת על מודל תקווה. תקווה, על פי מודל התקווה, שפותח על ידי הפסיכולוג סניידר בשנת 2002, אינה מסתפקת בהסתכלות על החיים במשקפיים ורודים. בחשיבה זו, בנוסף לאופטימיות, יש תהליכים קוגניטיביים של מכוונות להשגת מטרות ולהשגתן. סניידר מגדיר את המושג תקווה כתפיסת הפרט את יכולתו ליצור נתיבים אל מטרות רצויות ולהניע את עצמו בעזרת שיח פנימי להשתמש בנתיבים אלו.

במודל התקווה מבחינים בשלושה מרכיבים המשפיעים זה על זה: 1. זיהוי מטרות ותת מטרות 2. זיהוי נתיבים להשגת המטרות, תכנון דרכים אלטרנטיביות לעקיפת מכשולים והתמודדות אתם. 3. גיוס אנרגיה אישית המסייעת להשגת המטרות, השקעת מאמצים ותנועה בנתיבים.

הפרעת הקשב, מוגדרת היום כאוסף של תיפקודים ניהוליים פגועים כמו יכולת תכנון והתארגנות, ודחיינות. תיפקודים אילו פוגעים ביכולת לתכנן דרכים לעקיפת המכשולים (המרכיב השני במודל התקווה). כדאי לדעת שתיפקודים ניהוליים אילו ניתנים ללמידה. אימון אישי להפרעת קשב יעזור לשקד ללמוד ולהתנסות בבניית תכנית להשגת המטרות שלו ותכנון דרכים אלטרנטיביות לעקיפת המכשולים שהם בבסיס הפרעת הקשב והריכוז.

כאשר ההתנסות מוכיחה את עצמה, ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתחילים להאמין בתועלת הכלים שהוצעו להם, ומתחילים ליישם אותם.

הורים קשובים לצרכי הילדים, שעברו הדרכת הורים מותאמת להפרעת קשב, מודעים לתסכולים ולרגשות השליליים הנלווים ללקות. הם יודעים שרגשות אילו פוגעים ביכולתם של הילדים לגייס אנרגיה ומאמצים (המרכיב השלישי במודל התקווה), ומשתדלים לצמצם ככל האפשר לחצים וביקורת כדי ליצור אוירה נעימה נטלת לחצים.

הדרך שבחרה אמו של שקד, מתוך אותה כוונה טובה להפחית לחצים, הייתה להתייחס לכישלון במבחן בביטול. ( "זה ממש לא אסון, לא מוכרחים ללמוד חמש יחידות במתמטיקה!")

הצעתי לאמו של שקד לשנות גישה ולהביע אמפטיה לרגשותיו. האמפטיה אינה מגבירה את הלחץ, להיפך, היא משחררת מהילדים את התחושה הפנימית שלא מבינים אותם, ומקטינה את הצורך שלהם להוכיח להורים את צדקתם. אמפטיה לרגשות מאפשרת לילדים לשחרר את הרגשות השליליים.

הצגתי לאמו של שקד את מודל התקווה, ויידעתי אותה כי חשיבה מבוססת תקווה היא מיומנות קוגניטיבית הניתנת לאימון ולמידה. יחד סיכמנו שכדאי לאמן את שקד בפיתוח המיומנויות הקוגניטיביות החסרות לו כמו תכנון מכוון מטרה ( reverse engineering), תכנון דרכים עוקפות קשיים כמו יצירת דד ליין מלאכותי להתמודדות עם דחיינות, הפסקות מדודות ועוד.

לימודים ברמה של חמש יחידות במתמטיקה לא מתאימים לכל הילדים, ובכלל זה לא לכל הילדים עם הפרעת קשב וריכוז. יש ילדים שלחץ הלימודים יגביר את התסכולים שלהם ואתם את הרגשות השליליים. רגשות אילו יכולים להשפיע על המוטיבציה שלהם ועל היכולת להתרכז גם במקצועות אחרים. כדאי לזכור שילדים שונים זה מזה ולא כדאי לעשות הכללות גם אם יש להם הפרעת קשב! אימון אישי מותאם להפרעת הקשב צריך לקחת בחשבון את יכולותיו המיוחדות של הילד, השאיפות הכמוסות שלו והאישיות שלו. אני מאמינה, שעם היכולות האינטלקטואליות של שקד ושיפור התיפקודים הניהוליים שלו יגבר הסיכוי שלו להשיג את המטרות שהציב לעצמו.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com