הפרעת קשב וריכוז ולוח הכפל


לוח הכפל. הסיוט של כל ילד לקוי קשב וריכוז. איך תשפיע אי ידיעת לוח הכפל על הצלחה אקדמית? האם שווה להשקיע שעות רבות בשינון לוח הכפל?

"בשבועיים האחרונים של החופש הגדול אני עומדת על כך שבני ילמד את לוח הכפל. קיבלתי מחברה חוברת של שיטה מעולה שממש מצליחה" שיתפה אותי אמו של ילד העולה לכתה ה'. "אם השיטה כל כך טובה, אז מה הבעיה?" "הבעיה שהוא מסרב לשתף פעולה. כל אחה"צ הופך לסיוט. מה שהוא יכול לסיים בחצי שעה לוקח לו ארבע שעות! אני ממש לא חושבת שהגזמתי בדרישות. כל יום למדנו רק כפולה אחת. הבעיה היא שלמחרת הוא שכח את מה שהוא כבר ידע וצריך לחזור על הכול מחדש. אני כבר מיואשת!" "ולמה לדעתך הוא צריך לדעת את לוח הכפל בע"פ?" הקשיתי. "לוח הכפל זה דבר בסיסי! אם הוא לא ידע אותו זה יפגע לו בחיים! אם הוא לא ידע את לוח הכפל הוא לא ידע אפילו לחשב הנחה בחנות... חוץ מזה, שמעת את השר בנט? אני לגמרי מסכימה אתו. בגרות בחמש יחידות במתמטיקה משפיעה על יכולת ההשתכרות בעתיד! מתמטיקה, היא מקצוע חשוב ואסור לוותר בו. אין סיבה שילד חכם יהיה בינוני במתמטיקה!" כמורה לשעבר למתמטיקה הזדהיתי עם הבנת חשיבותה ככלי לחיים ולא רק בהקשר של חיי היומיום. המתמטיקה מפתחת את החשיבה באופן ייחודי: היא מלמדת לחשוב במופשט ובצורה מדויקת ומסודרת. המתמטיקה מקנה הרגלים כמו ברירת עיקר מטפל והסקת מסקנות הגיוניות. בנוסף, המתמטיקה היא כרטיס כניסה לתחומי לימוד אקדמיים רבים, תחומים שמשפיעים על יכולת ההשתכרות העתידית. כמי שעוסקת באימון להפרעות קשב , אני מאמינה שגם לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש זכות לכרטיס כניסה זה! כמו כולם, הם לא ידעו אם הם נמשכים לעולם המתמטי אם לא יתנסו בו. ישנן סיבות רבות המשפיעות על הקושי בלימוד לוח הכפל. חלקן נובעות מהקושי לזכור או לשלוף מהזיכרון. יש שנגרמות מהקושי להתרכז כשהנושא משעמם ולא נראה רלוונטי, אחרות נובעות מדיסקלקוליה שהוא ליקוי ספציפי ביכולת החישוב אשר משפיעה על למידה וביצוע במתמטיקה בכלל, ולא רק בכפל. בשנים האחרונות פותחו שיטות רבות ויצירתיות ללימוד לוח הכפל. וחלקן יכול להקל על הילדים אולם גם הן דורשות השקעה של מאמץ וזמן. תהליך שכרוך בתחושת תסכול של הילדים, בעיקר אם הם גם מתקשים לזכור את מה שהם יודעים. הקושי בשינון לוח הכפל בע"פ , מגביר את תחושת הכישלון ואת חרדת הביצוע. יש החולקים על דעתי מתוך הנחה שתלמידים שאינם יודעים את לוח הכפל, נמצאים בנחיתות בהמשך לימודי המתמטיקה שלהם. הם עסוקים זמן רב יותר במציאת תשובות שגרתיות ופחות זמן בעיסוק ביישומים. כתוצאה מכך התפתחותם המתמטית נפגעת. השאלה הנדרשת היא האם המאמצים והתסכול מצדיקים את התועלת? אני מאמינה שיש חשיבות מרובה בהבנה של לוח הכפל. אולם בעידן המודרני שבו יש אפשרות להיעזר במחשבון או בטלפון הסלולרי, אני לא רואה הגיון בצורך בשינון. המחשבון הוא הכלי היעיל לחישוב פעולות הכפל כשם שמשקפיים הם הכלי היעיל לטיפול בבעיית הראייה. את המאמצים כדאי להשקיע בלימוד משמעות הכפל. לצורך כך רצוי להיעזר במורה להוראה מתקנת שתבחן את אופן ההוראה שמתאים ללקות הספציפית של הילד. מניסיוני רב השנים כמורה למתמטיקה בחטיבת ביניים, למדתי, שרבים מהתלמידים לקויי למידה שלא הצליחו ללמוד בע"פ את לוח הכפל בבית הספר היסודי אך הבינו את ההיגיון שבו ויישמו את ההבנה בפתרון שאלות, ידעו אותו בשלב מאוחר יותר. מבוגרים לקויי קשב והריכוז שפגשתי שיתפו אותי בכך שדווקא ההתמודדות עם בעיות מתמטיות מאתגרות ומעניינות גרמו להם למיקוד יתר, ולהפתעתם גילו לוח הכפל נקלט באותם שלבים. דווקא העיסוק ביישום ההבנה המתמטית ברמה גבוהה, תוך שימוש במחשבונים, שיפרו את ידיעת לוח הכפל.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com