לקויות למידה והפרעת קשב; של מי האחריות על השיעורים?


"בתחילת החופש שי-לי הבטיחה לסיים את עבודת החופש במתמטיקה בזמן. החופש כמעט נגמר והיא לא פתחה מחברת... איך לדעתך צריך לנהוג?" שיתפה אותי אם למתבגרת לקויית קשב וריכוז. עוד קצת יותר משבועיים יסתיים החופש הגדול. חודשיים וחצי של חופש ובטלה יגיעו לסיומם ובני הנוער יחזרו אל ספסל הלימודים, ביניהם גם בני נוער בעלי הפרעת קשב וריכוז. הוריהם, מתלבטים האם נכון לתת להם לשאת בתוצאות חוסר האחריות שלהם. "אולי טעמה המר של הדייסה שהיא בישלה ילמד את שי-לי לנהוג אחרת בחופש הגדול הבא?" שאלה אותי אמה. שאלתי את אמא של שי-לי מה לדעתה הסיבה שבתה דחתה את ביצוע עבודת הקיץ והיא שייכה זאת להפרעת הקשב. "אם כך", הקשיתי, "האם מוצדק שהיא תשלם מחיר על היותה לקוית קשב?" אמא של שי-לי הסכימה שהעונש לא יהיה מוצדק ובתה, כפי הנראה, לא תלמד מהניסיון מכיוון שיכולת הסקת המסקנות שלה לקוייה. כמורה לשעבר למתמטיקה הרגעתי את אמא של שי-לי. מטרת עבודת הקיץ היא לגרום לתלמידים להגיע מוכנים לשנת הלימודים. בכל שנות עבודתי כמורה למתמטיקה הקפדתי לבקש מתלמידי להשלים את מטלות הקיץ לקראת סוף החופש הגדול. תלמידים חרוצים, שמיהרו לבצע את המטלה בתחילת החופש הגדול, עלולים לשכוח את מה שעשו בתחילת החופש, בעיקר אם הם בעלי הפרעת קשב וריכוז. " והאחריות על הכנת העבודה היא עלינו, ההורים? אנחנו צריכים להפעיל סנקציות כדי שהיא תשב תלמד?" שאלה אמה של שי-לי. השאלה איך מתמודדים עם דחיינות מטרידה הורים רבים. האם דחיינות הינה חוסר אחריות? במקרה של מתבגר עם הפרעת קשב וריכוז – לא בהכרח! הדחיינות היא חלק מהלקות ועם השנים היא הופכת להרגל. עצם הדיבור על חוסר אחריות, מעורר אצל לקויי הקשב תסכול מחוסר יכולתם לעמוד בציפיות. אכזבתם של ההורים מעוררת אצלםרגשות אשם ופוגעת בתיפקודים הניהוליים שלהם. הפרעת הקשב מוגדרת כפגיעה באוסף תיפקודים ניהוליים (Executive Functions) המשפיעים בין השאר על התכנון והתארגנות. על פי המחקרים, רגשות שליליים כמו אכזבה ורגשות אשם מגבירים את הפגיעה בתיפקודים אלו. המסקנה המתבקשת היא שככל שנדבר יותר על חוסר האחריות, תיפגע יותר יכולתם של לקויי הקשב לתכנן את ביצוע מטלת החופש והם ידחו אותה עוד יותר. כך תעזרו לבני הנוער לקחת אחריות על עבודת הקיץ:

1. היו רגישים לתחושת האכזבה שלהם מעצמם והביעו הבנה לכך שלא התכוונו לדחות את ביצוע המשימה.

2. אמרו להם שאתם בטוחים ביכולתם לקחת אחריות ולהשלים את עבודת הקיץ.

3. הציעו להם עזרה בתכנון העבודה וחלקו אותה למשימות קטנות. התכנון מראש מרגיע ומעורר אנרגיה לעשייה.

4. התמקדו בשכנוע מילוי החלק הראשון של המשימה. לרוב, אחרי שהם יתחילו, הם ימשיכו עם פחות מאמץ.

5. תכננו איתם זמנים קבועים ללמידה, שיאפשרו זמן לבילוי ויתאימו להרגלי השינה בחופש. שגרה של זמנים קבועים תעזור להם להתמיד.

6. למדו אותם להציב דד-ליין מלאכותי לכל חלק במטלה והציעו להם לחשוב על צ'ופר קטן שיתנו לעצמם עם סיום כל שלב.

7. התאימו את עצמכם למידת יכולתם למלא את המשימה בעצמם. לוו אותם בבקרת ביצוע העבודה, בנועם בלי שיפוטיות.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com