הפרעת קשב והתמודדות של בני נוער עם מצבי חירום


העלייה במספר אירועי הטרור גורמת לכולנו לתחושות של מתח וחרדה. ההיצמדות לחדשות בטלוויזיה ובאינטרנט מגבירה את אותן התחושות ומשפיעה גם על הילדים. לכולנו יש פחדים וחששות מול גל הפיגועים בשל היותם סכנה קיומית, אבל לבעלי הפרעת קשב וריכוז קשה יותר בגלל אופייה של לקות הקשב והקושי שלהם לווסת את רגשותיהם. לחלק מבעלי הפרעת הקשב יש מחשבות שליליות, בלתי נשלטות, ויש המכנים אותן מחשבות טורדניות. Automatic Negative Thoughts (מחשבות אוטומטיות שליליות) מתמקדות בחצי הכוס הריקה. הן מאופיינות בראייה של "שחור או לבן", והכללה מוגזמת ("ככה זה תמיד") וגורמות ללוקים בהפרעה לצפות לתוצאה הגרועה ביותר בכל מצב. הם נוטים לאבד פרופורציה מה שגורם להם להגיב באופן לא מידתי לאירועים ומקשה עליהם לנהל את רגשותיהם. לחרדות יכולות להיות ביטוי רגשי או פיזי כמו זיעה מוגברת, קשיי נשימה ודופק מהיר ואף לגרום לירידה משמעותית בתפקוד היומיומי. למערכת המשפחתית יש השפעה לא מבוטלת על יכולת ההתמודדות של הילדים ובני הנוער לקויי הקשב . הדינמיקה המשפחתית יכולה להעצים אותן או להרגיען. להורים אין דרך לגרום למחשבות האוטומטיות השליליות להיעלם, שכן הן חלק מהלקות, אך הם יכולים לסייע בהתמודדות אתן, ולעזור למנוע מאותן המחשבות לפגוע בתפקוד הילדים. בעוד שהורים לילדים צעירים יכולים לשלוט במידת החשיפה של ילדיהם לחדשות ולעומס הפרשנויות הנלוות אליהן, להורים למתבגרים אין דרך לחסום את החשיפה והם מתקשים למצוא את הדרך לעזור להם. דרכים שיכולות לעזור לבני נוער לקויי קשב וריכוז להתמודד עם החרדות:

  1. אפשרו להם לבטא את החששות בלי לזלזל בהן. הורים רבים חוששים לאפשר לילדים לבטא את החרדות שנראות בעיניהם מוגזמות שמא יחמירו את המצב בעוד שבפועל, דיבור עצמי מגביר בדרך כלל את תחושת הקטסטרופה.

  2. שתפו אותם בחששות שלכם בעקבות האירועים הנוראיים באופן אמיתי מה שיגרום להם להרגיש שהם לא לבד במערכה. הורים רבים נוהגים לשדר "עסקים כרגיל" ומתפארים ביכולת זו. התנהלות זו גורמת לבני הנוער להתבייש בחולשתם ולא לבקש עזרה.

  3. הימנעו מאמירות נחרצות הקובעות מהן דרכי ההתמודדות שיכולות להועיל להם. אמירות נחרצות גורמות למתבגרים להתנגד להם. אתם מאמינים בשמירה על שגרה? שמרו אתם על שגרת חייכם ובכך תתנו מודל להתנהגות. חושבים שספורט יכול להועיל? הקפידו אתם על פעילות גופנית.

  4. בקשו מבני הנוער עצות שיכולות להועיל לכם בהתמודדות עם הלחץ. בכך תעזרו להם למצוא את מקומם הבוגר בבית. עצם המחשבה על עצות, בשיח שלא קושר אותן לחרדות האישיות שלהם, יגרום להם להיות ממוקדי פעולה ויעזור להם להרגיש שיש להם שליטה כלשהיא על המצב. תחושה זו עשויה לעזור מאד בהתמודדות עם חרדה גם במישורים אחרים.

  5. ארגנו פרויקט משפחתי של עזרה לבן משפחה קשיש או שכן בודד שזקוק לעזרה בתקופה זו. התעסקות בפרויקט כזה יכולה לחזק את תחושת השייכות המשפחתית, לחזק את תחושת הערך העצמי של המתבגר ותיצור הפרדה נוספת בין רגשותיו השליליים לדרכי ההתמודדות עם המצב.

  6. עזרו לעצמכם לשלוט ברגשות השליליים שלכם בדרכים שיעילות עבורכם כמו נטילת הפסקות יזומות מהחדשות, שיחות עם חברים, אימון גופני או תרגול נשימות. ככל שאתם תהיו רגועים ותיגררו פחות לדרמות.

מטרת העצות היא לא לבטל את המחשבות האוטומטיות השליליות והמפחידות, אלא לאפשר מרחב של אפשרויות פעולה נוספות, מה שיעזור למתבגרים לתפקד למרות החרדות. אובדן תחושת הביטחון האישי משותפת למבוגרים וצעירים כאחד. בני הנוער לקויי הקשב והריכוז חווים את המתח והחרדה בקושי מיוחד. היו קשובים לרגשותיהם ואל תהססו לפנות לעזרה מקצועית במידת הצורך.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com