עצות לשיפור התארגנות הבוקר עם הפרעת קשב


"כל בוקר היא מתישה אותי מחדש..." שיתפה אותי ליאת. "אני מעירה אותה מספיק מוקדם כדי שהיא תוכל להספיק להתארגן. אני מקפידה שהיא תאכל לפני שהיא לוקחת ריטלין, כי אחרי הכדור היא מסוגלת לא לאכול שעות. אני מוכנה להכין לה כל מה שהיא מבקשת, לא מתעצלת להכין לה שייק פירות או פנקייק על הבוקר. והיא... והיא מורחת את הזמן עד ש... עד שאני מאבדת את העשתונות." התארגנות הבוקר היא נושא כאוב בבתים רבים, אך בבתים שגדלים בהם ילדים לקויי קשב הקושי גדול יותר. המעבר ממצב שינה לערות קשה לילדים לקויי קשב וריכוז ומה שנתפס בעיני הסביבה כזלזול או חוסר רצון לשיתוף פעולה מקורו בקושי הנוירולוגי. הילד חווה תחושה שהסביבה אינה מבינה אותו והוריו אינם מבינים מה מעכב את ההתארגנות באופן כל כך קיצוני יחסית לאחרים. חוסר ההבנה מייצר חוסר סבלנות ולחצים שמעכבים עוד יותר את הילד ומקצינים את תחושת חוסר האונים של הוריו. המלצה מקובלת להורים היא לייצר הרגלים קבועים של סדר פעולות ידוע מראש כדי להפחית ככל האפשר את הצורך במשמעת עצמית מתוך הנחה שלהרגל קבוע נדרש מאמץ מופחת. כדי להבין את כוחם של הרגלים, שאלו את עצמכם לכמה מחשבה ומאמץ אתם נדרשים כדי לצחצח שיניים? גם הידיעה מראש של מה שצפוי לקרות עוזרת לילדים עם הפרעת קשב וריכוז שמתקשים לפעול באווירה של חוסר וודאות. הקושי ביצירת אותו סדר פעולות קבוע בבוקר הוא בנקודת ההתחלה. לעיתים נדמה כאילו לילדים עם הפרעת קשב חסר ה starter שיפעיל אותם. אין פלא שקושי דומה חווה ליאת גם בשעות הערב, שהוא המעבר בין הערות לשינה. גם שם היא מרגישה שבתה מורחת את הזמן ומותחת את גבול הסבלנות שלה. ברור לה שמספר שעות השינה בלילה של בתה ישפיעו על ההשכמה בבוקר ועל תפקודיה בבית הספר. הצעתי לליאת להשתמש בטבלת עיצוב התנהגות שמתאימה לילדים בגילאים צעירים ועוזרת להם לגייס אנרגיה ומשמעת עצמית גדולה במיוחד, מה שאפשרי לפרק זמן מוגבל. פרק הזמן הזה אמור להספיק כדי לייצר הרגלים שיהפכו לחלק מחייה, כמו צחצוח השיניים למבוגרים. כך נראתה טבלת עיצוב ההתנהגות בביתה של ליאת בשבוע הראשון:

כדי לרתום את בתה, סיכמה אתה ליאת על פרס קטן אותו תקבל בסוף השבוע אם הסיכום השבועי יהיה חיובי, במקביל יום שמסתיים במינוס יגרור סנקציה שגם היא הוגדרה מראש.

יש המתנגדים למתן פרסים כדרך לחינוך ילדים, ובצדק. פרס הוא גורם מניע לטווח קצר ולרוב אחרי זמן קצר הילדים לא מסתפקים בו. לכן יש להקפיד להשתמש בה במקרים בהם המטרה היא לזמן קצר, לצורך יצירת ההרגל ועדיף שהפרס לא יהיה חומרי כמו מתן זכויות שלא ניתנו קודם. כדי שהטבלה תהיה יעילה חשוב להקפיד על מספר תנאים:

  1. בכל תקופת הפעלת הטבלה על אחד ההורים לבלות שעה אחת בשבוע עם הילד, ללא תלות בתוצאות הטבלה, בהתאם לבחירת הילד והסכמת ההורים

  2. כל משימה צריכה להיות מוגדרת בברור ולא מעורפלת

  3. עדיף לבחור משימות קטנות ברות השגה שיש סיכוי שהילד יוכל הצליח בהן

  4. יש לבחור מספר משימות אי זוגי ומצומצם, (לא יותר מ – 5 ), כדי שהתוצאה בכל יום תהיה ברורה

  5. הקפידו לבחור משימה אחת קלה להשגה עבור הילד כדי לעזור לו להצליח.

  6. אין להעיר לילד במהלך סדר היום על התנהגותו

  7. כאשר הילד מצליח לקבל סימן חיובי יש לשבח אותו על המאמץ, כאשר הוא נכשל יש לומר לו שאתם סומכים עליו שבהמשך הוא ישתפר

  8. הטבלה מופעלת במשך חמישה ימים בכל שבוע, למשך שלושה חדשים.

  9. רצוי להשתמש בטבלה בלווי הדרכת הורים ייעודית להפרעת קשב

טבלה שבועית למעקב ושינוי התנהגות אינה רעיון חדש והיא נפוצה בקרב אנשי חינוך והורים כבר שנים רבות. הדגשים שציינתי נחקרו ונמצאו תקפים ויעילים לשיפור מוטיבציה בקרב ילדים מגיל 6 ועד גיל 12 ולא קודם לכן כי היכולת לדחות את מתן קבלת החיזוק מתפתחת אצל מרבית הילדים בגיל חמש לערך. הטבלה עוזרת להגדיר סדרי עדיפויות ומאפשרת לילד לקבל פידבק מיידי על מאמציו ומלמדת אותו להתאפק ולדחות סיפוקים שכן הפרס ניתן רק בסוף השבוע. עצם התכנון עוזר להורים לתכנן ולמתן את תגובותיהם כדי לא להקצין סיטואציות מלחיצות, הם מפתחים הרגלי תגובה הממוקדים בהצלחות, גם אם למתבונן מהצד הן נראות קטנות או לא ראויות להערכה. הילד מקבל תשומת לב על התנהגויות רצויות בניגוד לתשומת הלב שניתנה לו קודם בעקבות התנהגויות לא רצויות. אם בתחילת הדרך בתה של ליאת גילתה התלהבות, התאמצה והצליחה כמעט כל יום, הרי שבהמשך היו תקלות בלתי צפויות כמו הליכה מאוחרת לישון בגלל אירוע משפחתי או לחץ מצד חברה לישון יחד במהלך השבוע. התכנון מראש עזר לליאת להתכונן ולמנוע חלק מהמכשלות. כאשר ליאת חשה שהתכנית נתקעה ערכנו מחדש בירור האם ההתנהגויות הרצויות היו ברות השגה והחלטנו להקטין את המשימות ולשנות את החיזוקים שהתבררו כלא מספיק אטרקטיביים וחינם סר. ליאת למדה להיות סלחנית ולהשלים עם כך שהתהליך אינו מהיר כפי שקיוותה. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז חווים תחושה של ריבוי הערות מה שפוגע בתחושת המסוגלות שלהם לשפר את התנהגותם. טבלת עיצוב התנהגות מפחיתה את כמות ההערות והנזיפות ומעלה את מספר החיזוקים החיוביים בהתאם לתאוריית כלכלת האסימונים הדוגלת במתן חיזוקים חיוביים להתנהגויות רצויות, עד אשר הילד יאמץ אותן באופן טבעי, ללא תלות בחיזוקים. שימוש בטבלת עיצוב התנהגות הינו אחד מהכלים העומדים לרשותו של מאמן למשפחות עם ילדים עם הפרעת קשב וריכוז עם קשיי התנהגות, התארגנות או לקיחת אחריות. להצלחת התהליך נדרש שילוב בין הקניית כלים קוגניטיביים להורים ולילד כמו ניתוח הצלחות, אסטרטגיות לפתרון בעיות וניהול מחשבות שליליות לצד הבנה ואמפטיה לקשיים הספציפיים של ילדים עם ADHD.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com