הפרעת קשב וריכוז - כולם מציקים לי


"זו הפעם השנייה שבני הופך קורבן להצקות מצד אחד הילדים בכתה!״ שיתפה אותי נורית (שם בדוי) ״פנית למורה? ליועצת?״ ״בוודאי! הייתה פגישה משותפת עם ההורים של הילד. אני חייבת לציין שהם שיתפו פעולה וסיפרו שהם עושים הכול כדי לשפר את ההתנהגות של בנם. מה שמטריד אותי זה הבן שלי... נראה לי שבתגובות שלו הוא מזמין את הפעם הבאה שיציקו לו...״ ״למה את מתכוונת?״ ״הוא כל כך נעלב ומאמין למה שהילד המציק אומר לו, ואז הוא מתפרץ ובוכה. אני יודעת שזה נובע מחוסר בטחון עצמי. כל כך הייתי רוצה לחזק אותו כדי שיוכל להתמודד טוב יותר עם סיטואציות כאלה״. כמה פעמים חשבתם לעצמכם שאם הילד היה חזק יותר ובטוח יותר בעצמו, הכול היה נראה אחרת? רוב ההורים מתוסכלים כאשר ילדיהם מתקשים להתמודד בבית הספר עם ילדים שמציקים להם. הורים לילדים לקויי למידה או קשב וריכוז חווים את התסכול לעיתים קרובות ומודאגים לעתידם החברתי של הילדים. הם מודעים לכך שריבוי הכישלונות בלימודים והביקורת עליהם פוגעת בביטחון העצמי שלהם ומחלישה את יכולת ההתמודדות שלהם עם חברת הילדים. ״ניסית לחזק את הביטחון העצמי שלו?״ שאלתי את נורית. ״מה לא עשיתי? דרבנתי אותו להשתתף בכדורגל כי הוא ממש ספורטאי. כשנמאס לו עודדתי אותו לשחק טניס, רשמתי אותו לחוג שחייה. הוא אפילו היה בנבחרת השחייה של המועדון. נראה לי שכלום לא עוזר, הוא נראה חסר בטחון" בדקתי עם נורית מה מאפיין את כל הפעולות בהן נקטה עד היום במטרה לחזק את הביטחון העצמי של בנה. מסתבר שהיה מכנה משותף לדרכי הפעולה של נורית, הגורמים עליהם סמכה היו חיצוניים: המורה לשחייה, מאמן הכדורגל ועוד. הורים רבים משקיעים מאמצים רבים לעזור לילדיהם חסרי הביטחון. כאשר המאמצים לא נושאים פרי, הם משקיעים מאמץ נוסף בדרך דומה וביתר עוצמה במקום לחפש דרך חדשה. נורית התלוננה שכל מה שעשתה בעבר לא עזר לבנה ומשום כך חיפשנו יחד פעולות חדשות, שונות ממה שנעשה עד כה. המסקנה אליה הגענו הייתה לשנות את דרכי הדיאלוג שלה עצמה עם בתה. "איך את בעצמך מחזקת את הביטחון העצמי של בנך?" שאלתי. "אני אומרת לו כמה הוא יפה וחכם ובכלל... אני מחמיאה לו בכל הזדמנות אבל הוא תמיד מזלזל במחמאות שלי. ילדים נוטים לא להאמין להורים בקלות, והם מאמינים יותר לחבריהם, לקבוצת ההשתייכות שלהם. מחמאות מאת הוריהם על תכונותיהם הטובות נופלות לרוב על אוזניים אטומות. איך אפשר לחזק את הביטחון העצמי של ילדים לקויי למידה או קשב וריכוז? 1. הביעו חיבה ואהבה באמצעות מגע או במילים - ילד שמרגיש אהוב חווה תחושה של מי שראוי להיות נאהב. כולנו נוטים להביע חיבה מתוך תחושת גאווה ונחת. התמודדות יומיומית עם הקשיים של ילדים לקויי למידה או קשב וריכוז גורמת להורים אכזבות המשכיחות מהם את ההנאה מגידול הילדים. 2. סמכו עליהם והטילו עליהם אחריות - נשיאה באחריות זו הזדמנות עבור הילדים להצליח והיא חשובה דווקא לילדים לקויי למידה או קשב וריכוז שאינם רגילים בהצלחות. ההצלחה תיטע בהם אמונה שיש להם סיכוי להצליח גם במשימות אחרות. עצם העובדה שאתם סומכים עליהם תגרום להם להאמין שהם מסוגלים. 3. הציבו להם אתגרים שיגרמו להם להתאמץ ולגייס מאמצים ויכולות שהם לא מודעים אליהם - האתגרים הם הזדמנויות עבור הילדים להתמודד בעצמם עם קשיים, בתנאי שהם ברי השגה עבורם. בחרו עבורם מטרות קטנות וברות השגה. 4. החמיאו להם על דרכי פעולה, ציינו תהליכים - משפטים כמו: "בחרת ללמוד בצהריים ונשאר לך זמן לתכנית האהובה עליך" או "ההתמדה שלך בכדורגל מעוררת התפעלות", "איך אתה מצליח להתרכז שעתיים רצופות במחשב ללא הפסקה?" יתנו להם תמונה ברורה על היכולות והחוזקות שלהם והכרות עם המיוחדות שלהם, באופן שיאמינו לו. 5. המעיטו בהעברת ביקורת, וסלחו להם על טעויות - ילדים לקויי למידה או הפרעת קשב וריכוז חווים ביקורת ישירה ועקיפה על קשיי התפקוד שלהם בלימודים ובדרכי ההתנהלות שלהם. ילדים שחווים ביקורות אינסופיות מרגישים חסרי אונים וחסרי משמעות. 6. גלו סבלנות ונהלו שיחות מתוך התעניינות ושיתוף - לחלק מהילדים לקויי הלמידה יש קושי בהתמקדות בעיקר ולא בטפל. לאחרים יש קשיי התבטאות למרות היותם בעלי דעה ואינטליגנציה תקינה. קשיים אלו גורמים לחוסר סבלנות כלפיהם, כך שדעותיהם אינן נשמעות. הקשבה סבלנית תעניק להם תחושה שדעתם נחשבת, הידע שלהם בעל ערך והם בעלי משמעות. 7. הכינו את הילדים לסיטואציות חברתיות - תכננו מראש דרכי תגובה אפשריות לסיטואציות אפשריות על סמך נסיון העבר של הילד. חלק מהתסכולים החברתיים של ילדים לקויי למידה נובע מהקושי במיומנויות חברתיות. כאשר הם אינם יודעים כיצד להגיב הם מתוסכלים, והתסכול הוא הגורם לבכי או להתפרצות. אימון בתגובות לסיטואציות צפויות יפחית את תחושת התסכול. שיפור בביטחון העצמי של ילדים לקויי למידה יתרום לאמונה שלהם ביכולותיהם בעצמם ויקל עליהם לבקש עזרה בקשיים הספציפיים. כך ישתפרו הישגיהם בלימודים. כל שיפור בהישג הלימודי יתרום לביטחון העצמי וישפר את ההתמודדות שלהם עם לחצים חברתיים.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com