סטודנטים - הסוד להצלחה בבחינות עם הפרעת קשב


"איך סטודנטים אחרים אחרים מסתדרים עם לחץ הבחינות?״ שאלתי את סמדר (שם בדוי) סטודנטית לביולוגיה. ״כולם לחוצים אבל נראה לי שאף אחד לא לחוץ כמוני. יש ימים שאני ממש חולה. רק כשאני עסוקה במשהו אחר, ואני שוכחת את "כאבי הראש" אני מבינה שזה היה פסיכוסומאטי. אני ממש בחרדה.״ "ממה את חרדה? שתיכשלי? את חוששת מכישלון בכל המקצועות?" שאלתי "אולי לא בכולם, אבל בשביל להתקבל לתואר שני, אני צריכה ממוצע של 80 לפחות. אני בטוחה שאם היה לי יותר זמן, הייתי מסתדרת. אבל אני לא יכולה להשקיע ברצינות בכל מקצועות בכל כך מעט זמן!" "אם כך הבעיה שלך היא חוסר זמן?" "לא רק. אני יודעת שכל הסטודנטים לחוצים בזמנים, אבל הם מסתדרים עם הלחץ. הבעיה שלי היא שאני לא מאורגנת. דחיתי המון דברים לרגע האחרון וכעת אין לי ברירה, אני חייבת לסיים ולהגיש את העבודות בלי קשר למבחנים." "אם היית מסיימת את העבודות ומגישה אותן קודם, לא היית לחוצה?" "כן זה היה עוזר... בעצם לא ממש. אין לי משמעת עצמית. קשה לי להושיב את עצמי ללמוד. דווקא בתחילת הלימודים לתואר הייתה לי משמעת עצמית, ומשום מה היא נעלמה! ואין לי אפילו לא למי לקטר, כולם כועסים עלי! אומרים שאני סתם עצלנית. עובדה, אני מוצאת זמן לפייסבוק, ולשיעורי היוגה שאני אוהבת אני מגיעה בזמן... הורי טוענים שאני מזלזלת בהם אחרי ששילמו את שכר הלימוד... החבר שלי כועס שאני לא עושה כלום בבית..." הבחינות באוניברסיטאות והמכללות בפתח וסטודנטים רבים חוששים מהתקופה הצפויה להם.

סטודנטים לקויי קשב וריכוז או לקויי למידה חרדים הרבה יותר. הם מכירים את עצמם ויודעים כמה פעמים בעבר הם דחו משימות לרגע האחרון, הם מתקשים יותר להגביל את זמן הגלישה באינטרנט וברשתות חברתיות. לעיתים מרוב לחץ הם נכנסים לקיפאון מתוך מחשבה שממילא אין להם סיכוי לעמוד בריבוי המשימות הנדרשות מהם. דווקא בתקופה בה הם זקוקים למרב התמיכה מסביבתם הקרובה, הם נתקלים בחוסר הבנה ומעשיהם מתפרשים כחוסר אחריות או זלזול. כיצד יכולים סטודנטים בעלי הפרעת קשב וריכוז או לקויות למידה לעזור לעצמם בתקופה זו? 1. ניתן לשפר את ניהול הזמן ללמידה באופן עצמאי על ידי תכנון לוח זמנים ורשימת משימות. יש הנעזרים ביומן, אחרים בתזכורות בטלפון הסלולארי. מי שברשותו טלפון מתקדם יכול להשתמש באפליקציות הטובות לניהול זמן דוגמת האפליקציןת do it tomorrow או any.do 2. דאגו לשבץ בלוח הזמנים שלכם הפסקות לטעינת מצברים. כל המחקרים מוכיחים כי כי ככל שגוברת תחושת האושר, כך גדלה ההצלחה בלימודים. קחו אחריות על הגברת תחושת האושר שלכם בדרך מתאימה לכם כמו בילוי עם אנשים אהובים או צפייה בסרטים. 3. למידה משותפת עם חבר או השתייכות לקבוצת למידה יכולה לחזק את המחויבות שלכם לתאריכים ועמידה ביעדים. 4. אל תתנו למחשבות שליליות כמו: "אין לי סיכוי להצליח" לנהל אתכם. נהלו אתם את המחשבות. נסו לזהות כשהן מציפות אתכם, ולימדו לצחוק על ה"שדון" שהגיע לביקור. גם ניהול יומן ניתוח הצלחות שבועי או שיחות קבועות עם אדם שמאמין בכם יכולות להועיל לכם. 5. עיסוק ספורט או במדיטציה משפרים את יכולת המיקוד והריכוז. גם תרגול תוכנות לאימון מוחי כמו AttenGo וטיפול בנוירופידבק נועדו לאותה מטרה. 6. היעזרו במאמן אישי המומחה באימון לקויי קשב וריכוז או לקויות למידה. הקפידו לבחור מאמן שתוכלו שקיבלתם עליו המלצות ותוכלו לבטוח בו. 7. לעיתים המכללה או האוניברסיטה יוזמות הרצאות וסדנאות בהם תקבלו כלים מעשיים וטיפים מבעלי מקצוע העוסקים בנושא. אם יש לכם לקויות למידה או אתם בעלי הפרעת קשב וריכוז, והתקבלתם ללימודים במכללה או באוניברסיטה סימן שיש לכם יכולת לעמוד במטלות אקדמיות. בידכם לבחור אם לתת הפרעת הקשב והריכז או ללקות הלמידה להקשות עליכם. מצאו את הדרך המתאימה לכם לעקוף את הקשיים ואמצו דפוסי למידה שיעזרו לכם לעמוד בעומס המטלות הצפוי.

אל תתנו ללקות לפגוע בסיכויים שלכם להצליח!

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com