אני לא באמת עצלן יש לי הפרעת קשב


אין לי סיכוי להצליח בתנך! אף פעם לא הצלחתי במבחן שצריך לכתוב הרבה! זה הולך להיות מבחן מזעזע! כולם מבלים עכשיו בחוץ ורק אני צריך להישאר בבית ללמוד! לא, אני לא מוכן ללכת למורה פרטי! הוא אף פעם לא עזר לי ואין סיכוי שהוא יעזור לי עכשיו! נמאס לי שאת מחליטה בשבילי! אני לא ילד קטן! את לא צריכה להגיד לי, אני יודע מה את חושבת עלי! כולם אומרים שאני עצלן! למה אף פעם את לא מקשיבה לי? תמיד יש לכם טענות אלי? "היית מאמינה שזה מה שאסף (שם בדוי) אמר לי? לי? אני שעזרתי לו תמיד? שהקשבתי לו והתאמצתי לא להעביר עליו ביקורת ולא להעניש? לי הוא אומר שאני לא מקשיבה? ולמה הוא לא מוכן לקחת שיעור פרטי או שניים? המורה הזה כבר עזר לו בעבר. איך הוא לא זוכר את זה? הרי בזכותו הוא היה שיפור בציונים! אני מוכנה לשלם למרות שאני יודעת שהוא לא השקיע. והוא מסרב? אני כבר לא יודעת מה לעשות!" אמא של אסף הרגישה חסרת אונים ובלי יכולת לעזור לאסף לצאת מהתקיעות. הפרעת הקשב מלווה לעיתים קרובות בדפוס של מחשבות שליליות. מחשבות שגורמות למי שלוקה בהפרעה להרים ידיים ולא לקחת אחריות על שיפור המצב. דפוסי המחשבות השליליות הם:

  1. התעלמות עקבית מחצי הכוס המלאה. זהו דפוס חשיבה הממוקד באירועים שליליים ומתעלם מהחוויות החיוביות או הצדדים החיוביים.

  2. חשיבה של "שחור או לבן" "הכל או לא כלום" דפוס חשיבה קיצוני זה הופך כל אירוע קטן לאסון באופן לא מידתי.

  3. הכללות מוגזמות.

  4. הסקת מחשבות שגויה המבוססת על קריאת מחשבות או גילוי עתידות.

  5. חשיבה נוקשה של חייב או צריך.

אנחנו ההורים יכולים לאמן את הילדים כבר מגיל צעיר לשנות את השפה ואת מילות המפתח שמהוות את דפוס החשיבה השלילי ובכך לעזור להם להרגיש אחרת. המחשבות השליליות לא יפסיקו להטריד את מנוחתם, אך הרגל של זיהוי מילות המפתח והחלפתן במחשבות יעילות עשוי לעזור להם לא לתת למחשבות השליליות לנהל את דרכי פעולתם. דוגמאות למחשבות יעילות לעומת מחשבות שליליות:

מחשבות שליליות מחשבות יעילות

אתה חייב ללמוד עכשיו כדאי שתלמד עכשיו

אין סיכוי שאצליח אני חושש שלא אצליח

כולם מבלים ורק אני צריך ללמוד יש שמבלים ויש שנשארים ללמוד בבית

אף פעם החדר שלך לא מסודר הרבה פעמים החדר שלך לא מסודר

כולם חושבים שאני עצלן יש כאלה שחושבים שאני עצלן

ברור שהמבחן יהיה מזעזע אני דואג שהמבחן יהיה קשה

קיבלתי 70 במבחן, אני גרוע במתמטיקה קיבלתי 70 במבחן, הייתי שמח להצטיין

קיבלתי 90 במבחן, אבל הוא היה קל קיבלתי 90 במבחן, הרבה מהילדים בכתה הצליחו (או סימן שהתכוננתי היטב)

אין טעם להזמין חבר, אין סיכוי שהוא ירצה לבוא הייתי רוצה להזמין חבר אבל לא בטוח שהוא יסכים

חבר טוב צריך לבוא כשמזמינים אותו חבר טוב שמח כשמזמינים אותו

מה לעשות כאשר הילד שלכם תקוע בגלל דפוסי החשיבה השליליים? תוכלו לעזור לו לעבור מהקיפאון למצב של פעולה בעזרת טכניקה של ניהול מחשבות שליליות בשבעה שלבים. טכניקה זו, פותחה ע"י דר' ראסל ראמסי, מנהל התכנית לטיפול ומחקר של ADHD באוניברסיטת פנסילבניה. שבעה שלבים שיגרמו לילד לצאת מהתקיעות ולעבור למצב של פעולה:

  1. לדבר על זה. לרוב אנחנו נוטים לבטל את האמירות השליליות במשפטים כמו: מה פתאום כולם חושבים שאתה עצלן? המורה לא חושבת כך, ולא היועצת... בדרך זו אנחנו משאירים לילד את האפשרות לדבר עם עצמו דיבור פנימי שלרוב מעצים את התחושה השלילית.

  2. תוך כדי השיחה לנסות לזהות שטף חשיבה חדש שמתעורר. לעיתים תוך כדי השיחה, הילד יעלה אפשרויות אחרות לפרשנות שהוא נותן למצב.

  3. לענות על השאלה: "מה הכי גרוע שיכול להיות?"

  4. לענות על השאלה: מה הכי טוב שיכול לקרות?" עזרו לילדים להקצין את שאלות 3,4 ובכך תיווצר אצלם במוח סקלה דמיונית של בין האפשרות הגרועה ביותר לטובה ביותר.

  5. לענות על השאלה: "מה הכי צפוי לקרות? כך תגרמו לילד לרדת מתחושת הקטסטרופה ולמתן את הרגשות.

  6. לחשוב מה היית מייעץ לחבר לעשות? כולנו אוהבים לייעץ לאחרים. אם הילד יחשוב על חבר ספציפי, הוא יפריד את תשובתו מהרגשות המציפים אותו.

  7. לענות על השאלה: "מה אתה מתכוון לעשות עם זה?"

אם תיישמו את שבעת השלבים, תופתעו לגלות שהילד שלכם יעלה רעיון לפעולה שהוא מוכן לעשות. ילדים עם הפרעת קשב נוטים להגזים ולהבטיח לעיתים דברים שאין ביכולתם לקיים. יש סיכוי שהם יציעו רעיון גדול שדורש הרבה מחויבות ואנרגיה. תפקידכם לדאוג שהילד יבטיח לקיים פעולה קטנה וספציפית מה שיעזור לו לעמוד בהבטחה. או כפי שדר' ראמסי מציע: לתת לבעלי הפרעת קשב וריכוז "נשיקה" "kiss: keep it small and specific" במילים אחרות כדי שנוכל לעזור למי שלוקה בהפרעת קשב וריכוז לשנות את גישתם ולפעול עלינו להבין שהשינוי אפשרי רק בצעדים קטנים אך ברורים. אמא של אסף שוחחה אתו והשתמשה בטכניקה של ניהול מחשבות שליליות. הרעיון של אסף היה לצלם מחברת של חבר לכתה וללמוד ממנה. אמו ביקשה שיתחייב רק להתקשר לחבר לבקש ממנו להביא את המחברת לבית הספר בביום שלמחרת.

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com