חיזוקים חיוביים שעובדים – לחיות טוב עם הפרעת קשב

- "אתמול גיליתי שדנה (שם בדוי) נכשלה במבחן במדעים ולא אמרה לי כלום. במקרה פגשתי את אחת האמהות מהכתה, שסיפרה לי. שאלתי את דנה אם המורה החזירה את המבחנים והיא גמגמה ואמרה שעוד לא. התעקשתי והיא אמרה שכן, אבל היא לא מוצאת אותו. רק אחרי שסיפרתי לה מה נודע לי היא הודתה..." סיפרה לי אמא של דנה בכעס. - "ולמה זה כל כך מכעיס אותך?" -"איך היא מעיזה לשקר לי?!" - "ולמה לפי דעתך היא שיקרה?" - "אם את מתכוונת לשאול אם היא מפחדת ממני, אז ממש לא! מעולם לא כעסתי על ציון במבחן! להיפך! אני תמיד אומרת שציונים לא חשובים בעיני. והיא יודעת את זה! "וכשהיא מצליחה במבחן, מה את אומרת לה?" - "אני תמיד מחמיאה לה. עובדה, בשבוע שעבר היא קיבלה 85 במתמטיקה ואני אמרתי לה שהיא ממש חכמה. כשהיא הצליחה באנגלית אמרתי שיש לה כישרון לשפות"

- "אז אולי השקר הוא בגלל החיזוקים שנתת להצלחות שלה?" - ???????

אמא של דנה, תלמידה בחטיבת ביניים, כמו רוב ההורים לילד עם הפרעת קשב, קראה הרבה על חיזוקים חיוביים. זה גם מה שאמרה לה מדריכת ההורים אליה פנתה כשדנה היתה בכתה ג'. מאז, היא מקפידה לתת לדנה חיזוק חיובי אחרי כל הצלחה.

מה דנה יכולה להסיק מהחיזוקים לציונים שקיבלה? החלטתי לשאול את דנה ישירות, ןלא הופתעתי. - ”ציון טוב בחשבון אומר שאני חכמה, וציון טוב באנגלית אומר שיש לי כישרון לשפות." בשני המקרים דנה קישרה את ההצלחה לכישרונות אתם נולדה.

יתכן מאד שכאשר דנה לא הצליחה במבחן כי היא חשבה שאין לה את הכישורים והיכולות המתאימות להצליח במדעים, והכישלון במבחן מעיד על טפשותה. דנה לא לבד, הרבה מהילדים שקיבלו חיזוקים דומים, מסיקים את אותן המסקנות מה שגורם להם בוחרים להסתיר את הכישלון כדי שהסובבים אותם לא ישנו את דעתם עליהם - מה שימנע מהם קבלת עזרה.

אז מה עושים? לדר' קרול דווק, חוקרת בתחום הפסיכולוגיה והמוטיבציה האנושית באוניברסיטת סטנפורד, יש עצה: תנו לילדים חיזוקים כאלה המשייכים את ההצלחות שלהם למעשים ולפעולות בהם נקטו, ולא לכישרונות שניחן בהם.

וזאת למה? דר' דווק, מבחינה בסיפרה "כוחה של נחישות" בין אנשים הנוטים לחשוב בתבנית חשיבה מקובעת (fixed mindset) ביחס לכישרונותיהם לבין אלו שנוטים לתבנית חשיבה מתפתחת growth mindset)). תבנית חשיבה מקובעת ( fixed mindset) , על פי דר' דווק, יש לאנשים המשוכנעים שהכישרונות שלהם קבועים. יש הטובים בחשבון, יש המוכשרים בספרות וכדומה. אנשים אלו יהיו עסוקים בלהוכיח את עצמם בהתאם לכישוריהם. תבנית חשיבה מתפתחת ( growth mindset), לשיטתה של דווק, יש לאנשים המאמינים שיכולותיהם להיבנות ולהתפתח עם השנים. אנשים אלו, יפיקו לקחים מכל כישלון ומכשולים בדרך לא ירפו את ידיהם.

דר' דווק אינה עוסקת בשאלה איזו מבין תבניות החשיבה נכונה, אלא בהשפעת תבנית החשיבה על המוטיבציה להשקיע מאמץ ולהצליח. המסקנה המתבקשת ממחקריה של היא שרצוי לעודד אצל הילדים תבנית חשיבה מתפתחת והיא תגרום להם להתמודד בעתיד עם אתגרים ולא להרים ידיים. לטענתה, בכל מילה או פעולה העוברת מההורה לילד טמון מסר. היא ממליצה לבדוק האם המסרים שאנו ההורים מעבירים משדרים שהילדים נולדו עם תכונות מסויימות שאינן ניתנות לשינוי או משדרים התעניינות בשלה ההתפתוחות שבו נמצא הילד.

אם תבדקו עם הילדים מתי ואיך הם מתכוננים למבחנים במקצוע שבו הם הצליחו – הם יבחנו את דרכי הפעולה בהן הם נקטו כמו חלוקת הזמן לכל נושא, תרגול נכון ואולי אפילו על מה הם אכלו ואם הם התעמלו באותו היום. כך הם ילמדו מה חלקם בתוצאה וילמדו לקחת עליה אחריות.

רוצים לפתח אצל הילדים תבנית חשיבה מתפתחת? תנו להם חיזוקים המתמקדים בדרכי הפעולה שעזרו להם להצליח. זיכרו כי הציונים במבחנים הם לא העיקר, המטרה החשובה היא תחושת מסוגלות וערך עצמי.

ומה אומרים לילד שנכשל? או חלילה שיקר? מבטיחה להתייחס בפוסט הבא של "לחיות טוב עם הפרעת קשב"

Recent Posts
Archive
Follow Us
  • Facebook Basic Square

ציפי קוברינסקי - פתרונות אסטרטגיים להפרעת קשב / טל׳: 0545-333180 /zipi.kobrinski@gmail.com